Elbląg 2016-03-14
RAPORT O STANIE SANITARNYM
MIASTA ELBLĄGA 2015
Bieżący stan sanitarny jest wypadkową wielu czynników oraz szeregu zjawisk, a w szczególności tych o charakterze przyrodniczym i geograficznym, demograficznym, społecznym, gospodarczym, urbanistycznym, epidemiologicznym, kulturowym itp. Warunki zdrowotne życia mieszkańców każdej społeczności są zależne od złożonych często uwarunkowań środowiskowych.
Miasto Elbląg leży na styku dwóch odmiennych, zróżnicowanych przyrodniczo rejonów geograficznych – Wysoczyzny Elbląskiej i Żuław Wiślanych. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się dwa duże zbiorniki wodne – Zalew Wiślany i Jezioro Drużno. Nie bez znaczenia dla warunków klimatycznych, przyrodniczych i gospodarczych pozostaje także oddziaływanie stosunkowo niedaleko położonego Morza Bałtyckiego. Elbląg jest także miastem leżącym przy skrzyżowaniu jednych z ważniejszych drogowych arterii komunikacyjnych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Życie gospodarcze Miasta związane jest zarówno z przemysłem o zróżnicowanym branżowo charakterze, jak i z rolnictwem oraz leśnictwem. Miasto staje się także istotnym ośrodkiem akademickim oraz miejscem wydarzeń kulturalnych o znaczeniu ogólnopolskim.
Istotnym aspektem życia Elbląga jest także rosnące znaczenie turystyczne, co jest związane z rozwojem Miasta (min. odbudową Starówki), a także atrakcjami położonymi w jego okolicach - min. Kanał Elbląski wraz z pochylniami, unikatowe przyrodniczo Jezioro Drużno i Zalew Wiślany, zróżnicowana krajobrazowo Wysoczyzna Elbląska, a także liczne zabytki wielonarodowościowej i wielokulturowej historii Ziemi Elbląskiej. W końcu należy także wspomnieć o istotnym, bliskim sąsiedztwie Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej, a także portowej aglomeracji Trójmiasta. W przyszłości Elbląg ma szanse stać się także znaczącym ośrodkiem portowym o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Obecność tak zróżnicowanych czynników naturalnych i antropogenicznych oznacza zarazem różnorodność warunków życia lokalnego społeczeństwa, mających wpływ między innymi na zdrowie ludzi stanowiących tę społeczność. Przedmiotem działań podejmowanych w roku 2015 przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Elblągu oraz pracowników podległej mu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Elblągu były wszystkie zagadnienia wynikające z powyższych uwarunkowań, mogące oddziaływać na zdrowie mieszkańców Elbląga i jego okolic oraz osób czasowo przebywających w naszym Mieście, a także na środowisko życia ludzi.
Podstawowym zadaniem służb sanitarnych jest ochrona zdrowia i życia ludzi przed chorobami zakaźnymi i zawodowymi, a także innymi niekorzystnymi czynnikami środowiskowymi – zapobieganie im oraz zwalczanie skutków ich wystąpienia. Działania te, zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, prowadzone są poprzez wykonywanie nadzoru bieżącego (kontrole sanitarne, w tym także pobór prób), nadzoru zapobiegawczego oraz poprzez szerzenie oświaty zdrowotnej i promowanie zachowań prozdrowotnych.
Nadzór sanitarny nad obszarem Miasta Elbląga oraz Powiatu Elbląskiego w roku 2015 był prowadzony w oparciu o roczny plan pracy, zaakceptowany przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie. Założenia do planu wynikały z zadań ustawowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, leżących w kompetencjach państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, określonych między innymi w:
- ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
- ustawie Prawo budowlane
- ustawie o ochronie środowiska
- ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
- ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia
- ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
- ustawie o substancjach i preparatach chemicznych
- ustawie o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych i zakażeń
- ustawie o odpadach
- ustawie Kodeks pracy
- ustawie o zakładach opieki zdrowotnej
- ustawie o przeciwdziałaniu skutkom palenia tytoniu
- ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
Ponadto plan pracy uwzględniał także zjawiska, które zachodziły w sytuacji sanitarno-epidemiologicznej w roku poprzednim na obszarze Miasta i Powiatu, na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i w kraju. Brane były pod uwagę wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie, a także programy działań w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim i lokalnym.
Pełny obraz w raporcie zamieszczonym w załączniku.
|