www.bip.gov.pl Serwis miejski
 Użytkownik: Gość - Zaloguj Dziś wtorek, 29 grudnia 2015 r. 
MZGK Mysłowice › pomoc › instrukcje i słownik › słownik samorządowy Odsłon [razem/dział]: 533051/6298
 › POMOC
INSTRUKCJE I SŁOWNIK
 - instrukcje obsługi
 - słownik samorządowy
UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI
REJESTR ZMIAN
REDAKCJA BIULETYNU
STATYSTYKI ODWIEDZIN
LOGOWANIE

Redaktor odpowiedzialny:
MZGK Mysłowice
tel.: (32) 317 43 00
e-mail: MZGK Mysłowice

Słownik samorządowy

Budżet gminy

Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy. Budżet jest rocznym planem finansowym gminy uchwalanym przez radę gminy w formie uchwały budżetowej. Budżet obejmuje: dochody i wydatki oraz przychody i rozchody gminy, przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, jednostek budżetowych i środków specjalnych oraz funduszy celowych. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy. Ustawa o samorządzie gminnym stanowi, że budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, w praktyce samorządów uchwały budzętowe są podejmowane często dopiero w pierwszych miesiącach nowego roku budżetowego. Gospodarka finansowa gminy jest jawna. Wójt (burmistrz, prezydent) ma obowiązek informować mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych, niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

Kto opracowuje projekt i uchwala budżet gminy?

Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy. Projekt budżetu przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) i przedkłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Równocześnie wójt przesyła projekt budżetu regionalnej izbie obrachunkowej do zaopiniowania. Uchwały rady gminy w sprawie budżetu zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Bez zgody wójta rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

Uchwały w sprawie budżetu rada gminy podejmuje zwykle kilka razy w ciągu roku, dostosowując budżet do okoliczności jego realizacji .

Co się dzieje, gdy rada nie uchwali budżetu w terminie?

Do czasu uchwalenia budżetu przez radę gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie gminy. W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.

Jakie elementy zawiera budżet gminy?

Budżet określa - najogólniej mówiąc - dochody gminy i ich źródła oraz planowane wydatki gminy i ich przeznaczenie. Ustawa o samorządzie gminnym wymaga, aby projekt budżetu zaiwerał także informację o stanie mienia komunalnego.

    Dochodami gminy są:
  • podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
  • dochody z majątku gminy,
  • subwencja ogólna z budżetu państwa.
    Dochodami gminy mogą być:
  • dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
  • wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
  • spadki, zapisy, darowizny oraz inne dochody.

W uchwale budżetowej określa się również źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

Kto kontroluje gospodarkę finansową gminy?

Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków gmin sprawują regionalne izby obrachunkowe. Izba obrachunkowa opiniuje projekt budżetu i sprawozdanie z realizacji budżetu, a w przypadku, gdy rada gminy nie uchwali budżetu w ustawowym terminie, izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. Izba obrachunkowa przeprowadza również okresowe kontrole realizacji budżetu w gminie.


ZOBACZ W TYM ROZDZIALE...

- Budżet gminy





Metryczka informacji

Data wpisu

Ostatnia zmiana

Odwiedzin

Opublikował(a)

Odp. za treść

godz. 16:44,
21-06-2003 r.

godz. 01:12,
31-10-2003 r.

469

Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej, ul. Partyzantów 21, 41-400 Mysłowice
tel. (32) 317 43 00; faks: (32) 222 58 62; e-mail: mzgk@mzgk.myslowice.pl