| 
			 Kto opracowuje projekt i uchwala budżet gminy? Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy. Projekt budżetu przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) i przedkłada radzie gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Równocześnie wójt przesyła projekt budżetu regionalnej izbie obrachunkowej do zaopiniowania. Uchwały rady gminy w sprawie budżetu zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady. Bez zgody wójta rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.  Uchwały w sprawie budżetu rada gminy podejmuje zwykle kilka razy w ciągu roku, dostosowując budżet do okoliczności jego realizacji . Co się dzieje, gdy rada nie uchwali budżetu w terminie? Do czasu uchwalenia budżetu przez radę gminy, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie gminy. W przypadku nieuchwalenia budżetu w ustawowym terminie, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu. Jakie elementy zawiera budżet gminy? Budżet określa - najogólniej mówiąc - dochody gminy i ich źródła oraz planowane wydatki gminy i ich przeznaczenie. Ustawa o samorządzie gminnym wymaga, aby projekt budżetu zaiwerał także informację o stanie mienia komunalnego.  Dochodami gminy są: - podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy, 
 - dochody z majątku gminy, 
 - subwencja ogólna z budżetu państwa. 
  Dochodami gminy mogą być: - dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych, 
 - wpływy z samoopodatkowania mieszkańców, 
 - spadki, zapisy, darowizny oraz inne dochody. 
  W uchwale budżetowej określa się również źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody. Kto kontroluje gospodarkę finansową gminy? Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków gmin sprawują regionalne izby obrachunkowe. Izba obrachunkowa opiniuje projekt budżetu i sprawozdanie z realizacji budżetu, a w przypadku, gdy rada gminy nie uchwali budżetu w ustawowym terminie, izba obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. Izba obrachunkowa przeprowadza również okresowe kontrole realizacji budżetu w gminie. 
		 |