mikolow.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 Urzędu Miasta Mikołów mikolow.eu
Przedszkole nr 1 > statut strona główna 

statut

S  T  A  T  U  T
 

PRZEDSZKOLA NR 1

 

w  MIKOŁOWIE

 

IMIENIA  „ JASIA I MAŁGOSI ”

 

 ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

Przedszkole Nr 1, zwane dalej  „przedszkolem” jest placówką publiczną.
          Jego pełna nazwa brzmi : Przedszkole Publiczne Nr 1.

Przedszkole nosi bajkowe imię „Jasia i Małgosi” nadane przez organ
prowadzący – na wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

Siedziba przedszkola znajduje się w Mikołowie przy ul. Żwirki i Wigury 29.
Ustalona nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu :
 

Przedszkole  Nr 1

im. „Jasia i Małgosi”

43 – 190 Mikołów

ul. Żwirki i Wigury 29

tel. 2 262 296

 

     Na pieczęciach używany jest czytelny skrót nazwy.

Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Mikołów. Przedszkole po-
siada status organizacyjny jednostki budżetowej.

Bezpośredni nadzór nad przedszkolem sprawuje Zarząd Szkół i Przedszkoli
Mikołowskich.

Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
 

 

§ 2

 

Przedszkole działa na podstawie:

1. Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty z późniejszymi zmianami

    i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.

2. Niniejszego statutu.

 

§ 3

 

Przedszkole funkcjonuje cały rok, tzn. 12 miesięcy – od 1 września
do 31 sierpnia. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek

dyrektora.

Dniami wolnymi od pracy są dni ustawowo wolne od pracy oraz inne dni
ustalone za wolne od pracy.

Przedszkole pracuje w godzinach 600 - 1700  w dni robocze od poniedziałku do piątku.
 

 

Czas pracy przedszkola może być zmieniony w zależności od zmiennych
potrzeb środowiska.

 

 

§ 4

 

Działalność przedszkola finansowana jest przez :

Gminę Mikołów
rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu.
Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane

są zgodnie  z odrębnymi przepisami o gospodarce finansowej.
 

§ 5

 

Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie

realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
Wysokość opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania

wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy Mikołów.

 

§ 6

 
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników

przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej za każdy posiłek ustala dyrektor placówki w porozumieniu

z intendentem i ZSiPM.
Wysokość kosztów wyżywienia ustala się w wysokości aktualnych kosztów

surowca zużytego do przyrządzania posiłków, z uwzględnieniem kosztów

       racji pokarmowych, odpowiadających normom fizjologicznego

       zapotrzebowania w wyżywieniu dzieci w wieku od 3 do 6 lat, ustalonych przez

       Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej.
Koszty odpłatności za wyżywienie pozostają do dyspozycji intendenta.
Stawka żywieniowa może ulec zmianie w ciągu roku.
W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika, przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową, pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.

 

 

 

§ 7

 
Opłaty za przedszkole wpłacane są przez rodziców na konto bankowe, z góry, do 10 każdego  miesiąca. Za każdy dzień opóźnienia nalicza się ustawowe odsetki.
Dyrektor na mocy uchwały Rady Pedagogicznej może podjąć decyzję

o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadku systematycznego zalegania z opłatami za przedszkole.
Dla dzieci, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych, potrzebna

jest szczególna forma opieki, przedszkole organizuje pomoc materialną

      doraźną lub stałą, współpracując z Radą Rodziców, organem prowadzącym

       i MOPS-em.

 

§ 8

 
Przedszkole na życzenie rodziców organizuje w grupach 5,6 latków naukę religii, która odbywa się dwa razy w tygodniu po 30 min.

 

 
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola

 

 

§ 9

 

Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty

oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie

       programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na :

       a) dbanie o wszechstronny rozwój dzieci, wspomaganie indywidualnego

            rozwoju dziecka, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-

            pedagogicznej,

b) przygotowanie do podjęcia nauki w szkole,

c) umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej,

    etnicznej, językowej i religijnej,

d) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz

           możliwości przedszkola,

e) współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu

           dzieci.

  2.  Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach

       następujących obszarów edukacyjnych:

         a) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym,

             bezpiecznym i zdrowym środowisku,

       b) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie

           równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania

           sukcesu,

        c) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania

            celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,

        d) rozwijanie wrażliwości moralnej,

        e) kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk

            zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym

            i technicznym,

         f) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej

            i wyrażania własnych myśli i przeżyć,

        g) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju

            wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,

        h) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego

            postępowania i zachowań prozdrowotnych.

 

 

 

§ 10

 
Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest

        wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym

        potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem

społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie

programów wychowania przedszkolnego  wybranych przez Radę Pedagogiczną. Dyrektor przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku zestaw programów do realizacji w danym roku szkolnym.  Informacja o obowiązującym zestawie programów nauczania jest podawana do publicznej wiadomości na stronie internetowej przedszkola. 

Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w pro-

gramie rozwoju placówki i w rocznych planach pracy.
Przedszkole uznaje prawo rodziców do religijnego wychowania dziecka.

        W tym celu organizuje na życzenie rodziców naukę religii. Warunki i sposób

        wykonania przez przedszkole tych zadań określa MEN w porozumieniach

 z władzami kościołów i związków wyznaniowych. Jednocześnie przedszkole      wychowuje w duchu tolerancji i zapewnia dzieciom swobodę światopoglądową  

  i wyznaniową.

    5.  W przypadku pojawienia się mniejszości narodowych, w celu podtrzymania

 tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, na wniosek rodziców

         przedszkole zobowiązane jest do podjęcia stosownych działań zgodnie

         z odrębnymi przepisami.

  

 

§ 11

 
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby

oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb

       środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,   

       a w szczególności :

a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu

           w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem

    fizycznym, jak i psychicznym,

c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.

 

2. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na

     rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych

    oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków,

    wynikających w szczególności:

 
z niepełnosprawności,
z niedostosowania społecznego,
z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
ze szczególnych uzdolnień,
ze specyficznych trudności w uczeniu się,
z zaburzeń komunikacji językowej,
z choroby przewlekłej,
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
z niepowodzeń edukacyjnych.
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanków i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmiana środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
 

3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:

a) rodziców dziecka,

b) nauczyciela,

c) specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem,

d) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

 

4. Udzielanie wychowankom  pomocy psychologiczno – pedagogicznej odbywa się

    zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą wspierania rozwoju dziecka oraz

    udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

 

5. W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest dzieciom

   w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,

   socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

 

6.  Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom

    wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli

    w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich

    umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy

    psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci w formie porad, konsultacji, warsztatów

    i szkoleń.

 

§ 12

 

  1.  Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:

       a) jednego nauczyciela w przypadku 5 – godzinnego czasu pracy oddziału,

       b) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy.

  2.  Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ pro-

       wadzący.

  3.  W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy

       wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez

       wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.

  4. Nauczyciel sprawuje opiekę nad dziećmi podczas całego ich pobytu w placówce

       oraz w czasie zajęć poza terenem przedszkola – od momentu przyprowadzenia

       przez rodzica lub opiekuna do momentu odebrania dziecka.

  5.  W trakcie spacerów, wycieczek i wyjazdów śródrocznych, organizowanych

       przez  przedszkole oraz zajęć poza terenem placówki, opiekę nad dziećmi

        sprawują nauczyciele i osoby, które ukończyły 21 lat, po podpisaniu

        oświadczenia o odpowiedzialności cywilnej i znajomości przepisów BHP. Ilość

        opiekunów  przypadająca na grupę  dzieci zależy od liczebności grupy, celu

        wyjścia lub wycieczki i określona jest każdorazowo przez dyrektora

        i wychowawcę grupy.

   6.  W sprawach konfliktowych, dotyczących żądań rodziców zmiany nauczyciela,

        ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.

 

 

§ 13

 

1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców

    albo inne osoby pełnoletnie zapewniające pełne bezpieczeństwo dzieci. Wykaz

    osób upoważnionych do odbioru dziecka znajduje się na karcie zgłoszenia

    dziecka do przedszkola w danym roku szkolnym. Po przyjściu do przedszkola

    dziecko pozostaje pod opieką rodzica do chwili przekazania go pod

    opiekę nauczyciela. Podczas rozchodzenia się dzieci nauczyciel ma

    obowiązek oddać dziecko pod opiekę rodzicowi lub wskazanemu w karcie

    pełnoletniemu opiekunowi. Szczegóły określa opracowana na potrzeby

    przedszkola procedura.

   

         

 

§ 14

 

   1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania

       i kształcenia dzieci.

   2. Formy tego działania uwzględniają prawo rodziców do :

       a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, wynikających

        z programu rozwoju placówki, i planów miesięcznych na dany rok szkolny,

      b) znajomości stosowanych w przedszkolu metod innowacyjnych, programów

        własnych,

      c) uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

        jego zachowania, postępów, przyczyn trudności w rozwoju, przyswajaniu

        materiału wg programu,

      d) uzyskiwanie informacji i porad w sprawie wychowania i kształcenia swego

        dziecka,

      e) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu i nadzorującemu

        pedagogicznie opinii na temat pracy przedszkola.

   3. Minimalna częstotliwość stałych kontaktów wychowawców grup z rodzicami

       wynosi 1 spotkanie na pół roku. Oprócz tego wychowawcy grup ustalają

       terminy stałych konsultacji z rodzicami, odbywają rozmowy indywidualne

       z rodzicami w czasie schodzenia i rozchodzenia się dzieci, a także prowadzą

       zajęcia otwarte, występy dzieci i wspólne uroczystości.

   4. Wszelkie skargi i wnioski rodziców związane z funkcjonowaniem placówki są

       rozpatrywane zgodnie z opracowaną dla przedszkola procedurą postępowania. 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
 

§ 15

 

   1.  Organami przedszkola są :

     a) dyrektor przedszkola,

     b) Rada Pedagogiczna

     c) Rada Rodziców.

   2. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej

       działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym

       statutem.

 

 

 

§ 16

 

Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
 Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych
w przedszkolu nauczycieli i pracowników  obsługi i administracji.

     3.  Zadania dyrektora są następujące :

       a) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,

       b) zapewnienie warunków dla prawidłowego przebiegu procesu opiekuńczo-

           wychowawczo-dydaktycznego,

       c) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

       d) opracowywanie programu rozwoju placówki,

       e) kierowanie realizacją planu rozwoju zatwierdzonego przez Radę

           Pedagogiczną,

       f) dopuszczanie do użytku szkolnego zestawu programów nauczania na

           wniosek i po zasięgnięciu opinii R.P.

      g) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich

           pracy, wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

       h) zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu nauczycieli ubiegających się

          o stopień awansu zawodowego wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

       i) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do

          zatwierdzenia organowi prowadzącemu, nanoszenie zmian (aneksy),

       j) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych

          w ramach ich kompetencji stanowiących,

       k) wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa

           i powiadamianie o tym stosownych organów,

       l) przedstawianie radzie pedagogicznej i radzie rodziców ogólnych wniosków ze

          sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki

          nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,

  ł) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola

     zaopiniowanym przez R.P. i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe

     wykorzystanie zgodnie z odpowiednimi przepisami.

       m) informowanie dyrektora szkoły podstawowej o niespełnieniu przez dziecko

            obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego 

        n) wspólne z organem prowadzącym organizowanie administracyjnej

            finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,

    n)  współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami 

          nadzorującymi i kontrolującymi,

    o)  współudział w realizacji uchwał Rady Rodziców,

    p)  kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie

          nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,

     r)  przyznawanie nagród, wymierzanie kar porządkowych pracownikom,

     s)  występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,

          w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli, a także

          innych pracowników placówki. Tryb przyznawania nagród ustala organ

          prowadzący.

     t)  podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola

          w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.

     u) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie

         z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż,

      w) zapewnienie dzieciom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie

           zajęć organizowanych  przez przedszkole.

      z) koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im

          swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między

          nimi,

     ż)  współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez

          pracowników,

     ź)  administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie

          z obowiązującym regulaminem,

prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie

z obowiązującymi przepisami.

4. W czasie nieobecności dyrektora w placówce nad prawidłowym przebiegiem

         pracy czuwa członek Rady Pedagogicznej każdorazowo wyznaczony przez

        organ prowadzący.

 

 

 

§ 17

 

     1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.

     2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor oraz wszyscy nauczyciele

 pracujący w przedszkolu.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zapraszane przez dyrektora za zgodą lub na wniosek rady. Osoby uczestniczące w posiedzeniach zobowiązane są do nie ujawniania poruszanych spraw.

     4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

     5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności :

      a) przygotowanie projektu statutu przedszkola,

      b) opracowywanie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

      c) opracowanie programu rozwoju placówki,

      d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów, programów

          własnych, programów nauczania  na dany rok szkolny,

      e) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej, regulaminu premiowania

          i przyznawania nagród pracownikom pedagogicznym,

      f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

      g) współpraca z rodzicami,

       h) kierowanie dzieci na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej,

       i) skreślenie dziecka z listy wychowanków.

     6. Rada Pedagogiczna opiniuje :

      a) organizację pracy placówki, zwłaszcza ramowy rozkład zajęć,

      b) dopuszczenie do użytku szkolnego zestawu programów nauczania

      c) projekt planu finansowego,

      d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, wyróżnień i odznaczeń,

      e) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć

          w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć

          dydaktycznych.

     7. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie

         z harmonogramem.

Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów,
w obecności co najmniej ½ liczby jej członków.

     9. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,

         wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące

         bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym

         opiekunom dziecka.

    10. Rada Pedagogiczna ma prawo występować do organu prowadzącego

        z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do

        Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub

        innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.

    11. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest

         ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący

         nadzór pedagogiczny.

   12. Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności o którym

         mowa w §11pkt 2. Zebrania Rady są protokołowane.

 

 

 

 

§ 18

  

1. Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola.

2. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który

     nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.

3. Członkowie Rady Rodziców       wybierani są każdego roku w głosowaniu tajnym

    podczas zebrania rodziców. Wybieranych jest co najmniej po dwóch

    przedstawicieli każdej z grup.

4.  Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, organu

     sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę i dyrektora

     z wnioskami  i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

 5. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może

     gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

     Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.

 

§ 19

 

   1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor

       przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego

       działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia

      bieżącą wymianę informacji. Wymiana informacji i wspólne planowanie działań

       odbywa się w czasie zebrań ogólnych i oddziałowych rodziców oraz zebrań

       Rady Rodziców  z udziałem dyrektora i Rady Pedagogicznej.      

   2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki,

 uwzględniając zakresy kompetencji tych organów. Organy kolegialne            przedszkola rozwiązują sytuacje konfliktowe w duchu wzajemnego zrozumienia   i tolerancji wewnątrz placówki, na posiedzeniach zwołanych na wniosek jednego  z organów. Posiedzenie takie organizuje dyrektor w ciągu 14 dni od wpłynięcia  wniosku.  W razie nie rozstrzygnięcia problemu wewnątrz, przysługuje  wnioskodawcy odwołanie do organu prowadzącego.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

Organizacja przedszkola
 

§ 20

 

1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci

       zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb,

       zainteresowań, uzdolnień.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

3. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa

arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do

30 maja.

4. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną oraz organ

     nadzoru pedagogicznego zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

5. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności :

     a) liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,

b) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,

c) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ

    prowadzący.

6. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady

    Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on

    wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych

    oraz oczekiwań rodziców. Zaistniałe zmiany w ciągu roku szkolnego dołącza się

    do arkusza organizacji przedszkola aneksem.

7.  Przedszkole może przyjąć słuchaczy Zakładów Kształcenia Nauczycieli oraz

     studentów szkół wyższych, kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne

     na podstawie porozumienia dyrektora przedszkola z Zakładem Kształcenia

     Nauczycieli lub szkołą wyższą.

8.  Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę

     nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,

     z  uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

9. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada :

      a) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I, II, III, IV),

       b) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

       c) kuchnia,

       d) szatnia dla dzieci,

       e) łazienki dla dzieci,

      f) sala gimnastyczna

 10. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego

     z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.

 11. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak

      najdłuższy pobyt dzieci na świeżym powietrzu.

 

 

§ 21

 

1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności

    zgodnie z opracowaną procedurą.

2. Gdy liczba dzieci zgłoszonych nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje

dyrektor przedszkola na podstawie złożonych kart zgłoszeń.

3. Gdy liczba dzieci zgłoszonych przekracza liczbę miejsc, przyjęć dokonuje

    Komisja Rekrutacyjna, powołana przez dyrektora i zatwierdzona przez organ

    prowadzący. W skład komisji wchodzą dyrektor i przedstawiciele Rady

    Pedagogicznej. Komisja Rekrutacyjna przestrzega w miarę możliwości zasady

    pozostawiania w przedszkolu na następny rok dzieci już uczęszczające

    i rodzeństwo. Decyzje Komisji Rekrutacyjnej są protokołowane, akta komisji

    z kartami zgłoszeń przechowywane są w kancelarii.

Rodzice dzieci nieprzyjętych do przedszkola mogą składać odwołania do organu

prowadzącego w ciągu 14 dni od wywieszenia list.

Rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku :

 - od   1   do  30  marca       wydawanie kart zgłoszeń,

 - 15 kwietnia        wywieszenie list dzieci przyjętych.

4. Przy wolnej ilości miejsc nabór dzieci do przedszkola odbywa się przez cały rok

    szkolny.

 

 

                                                               

§ 22

 

1. Każde dziecko jest zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne

    w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym

    w szkole podstawowej.

2. Dzieci 5letnie mają prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.

3. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się

    z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko

    kończy 6 lat. W przypadku dziecka w wieku powyżej 6 lat, posiadającego

    orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i odroczonego od obowiązku

    szkolnego, obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się

    z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko

    rozpocznie spełnienie obowiązku szkolnego.

4. Kontrolowanie spełnienia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego

    należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko

    mieszka.

5. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić na piśmie dyrektora szkoły,

    w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku

    rocznego przygotowania przedszkolnego w tym przedszkolu oraz o zmianach

    w tym zakresie.

6. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania

    przedszkolnego są zobowiązani do:

  a)  poinformowania w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły

       podstawowej obwodowej, o realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego.

  b)  dopełnienie czynności regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;

      niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego następuje

     w przypadku nieusprawiedliwionych nieobecności w okresie jednego miesiąca

     na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

7.  Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej jest zwolnione

    z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

8. Wszystkie dzieci 6 letnie powinny mieć możliwość spełniania rocznego

    obowiązku przedszkolnego, a droga dziecka 6 letniego z domu do najbliższego

    publicznego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km. W innym przypadku

    obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie

    przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami

    komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.   

 

 

§ 23

 

1. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dy-

    rektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, z uwzględnieniem wymagań

    zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.

2. Rozkład dnia dla danego oddziału powinien być dostosowany do potrzeb dzieci,

    wynikający z ich rozwoju i warunków życiowych oraz struktury organizacyjnej

    placówki. Rozkład dnia może być zmieniony w ciągu roku w zależności od pory

    roku i innych okoliczności, wymagających zmian w trybie życia dziecka.

3. Ramowy rozkład dnia przedszkola :

   

Godz. 600 do 800 -   Schodzenie się dzieci. Zabawy indywidualne i grupowe. Rozmowy okolicznościowe i zaplanowane. Ćwiczenia manualne, gry przy stolikach, zabawy konstrukcyjne. Ćwiczenia poranne. 

                              

 Godz. 800 do 1300 -  Realizacja podstawy programowej  zajęcia wychowawczo-edukacyjne organizowane, kierowane lub inspirowane przez nauczyciela z różnymi formami aktywności dzieci. Obiad. Praca indywidualna z dziećmi z uwzględnieniem działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych, spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

 

    Godz.1300 do1700– Zabawy inspirowane przez dzieci. Zabawy na świeżym powietrzu.

    Podwieczorek. Kontakty indywidualne z rodzicami. Zajęcia dodatkowe.

 

 

ROZDZIAŁ V

Wychowankowie Przedszkola
 

§ 24

 

Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
 Dziecko któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać
           do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku

           kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku

            szkolnego wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.

     3.   Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw

           Dziecka, a w szczególności do:

    a)  właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-

         dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

    b)  szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego

         traktowania,

ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź

psychicznej,

    d)  poszanowania jego godności osobistej,

    e)  poszanowania własności,

    f)  opieki i ochrony,

    g)  partnerskiej rozmowy na każdy temat,

    h)  akceptacji jego osoby,

    i )  swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia

         przedszkola, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie naruszają tym

         dobra innych osób,

    j)   rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów,

    k)  uzyskania pomocy w przypadku trudności w przedszkolu lub w rodzinie,

    l)  korzystanie z porad PPP,

    ł)  korzystanie z pomieszczeń przedszkola, sprzętu, środków dydaktycznych,

         księgozbioru.

4. Wychowankowie przedszkola powinni być ubezpieczeni w zakładzie

    ubezpieczeniowym za zgodą rodziców. Zakład ubezpieczeniowy, zakres

    ubezpieczenia oraz wysokość stawki ubezpieczeniowej ustala Rada Rodziców.

5. Szczegółowe zasady opieki lekarskiej i higieny oraz bezpieczeństwa dzieci

    w przedszkolu określają osobne przepisy.

6. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi

     lekarskie i badania psychologiczno-pedagogiczne bez zgody rodziców

     (opiekunów).

7. W przypadku choroby zakaźnej wychowanka rodzice zobowiązani są natychmiast

   zawiadomić dyrekcję przedszkola oraz lekarza.

 8. Jeżeli służba sanitarno-epidemiologiczna stwierdzi zagrożenie epidemiczne,

    dyrektor przedszkola powinien o tym bezzwłocznie zawiadomić wszystkich

    rodziców i pouczyć ich o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych.

 

 

  

ROZDZIAŁ VI

Rodzice

 

§ 25

 

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :

  

  a) przestrzeganie niniejszego statutu,

  b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

  c) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej,

  d) stosowanie obowiązujących w przedszkolu procedur dotyczących   przyprowadzania

      i odbierania dzieci z przedszkola,

  e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

  f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne

     zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

 

§ 26

 
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego

    oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego

    indywidualnego rozwoju.

2. Rodzice mają prawo do :

    a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu

        rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,

    b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

    c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn

        trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,

wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków

z obserwacji pracy przedszkola,

    e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi

        prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje

        przedstawicielstwo czyli  Radę Rodziców.
 

§ 27

 

1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami :

 

  a) zebrania grupowe,

  b) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,

      psychologiem, pedagogiem, logopedą,

  c) pedagogizacja rodziców: kąciki, prelekcje, gazetka przedszkolaka,

  d) zajęcia otwarte, wspólne uroczystości

 

 

 

ROZDZIAŁ VII

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola

 

§ 28

 

1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników

    administracyjno-technicznych.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i ich wynagradzania oraz innych pracowników

    przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Liczbę pracowników zatrudnionych w przedszkolu ustala dyrektor

    w porozumieniu z organem prowadzącym. Liczba pracowników uzależniona jest od

    ilości oddziałów i wielkości pomieszczeń w przedszkolu (metraż) oraz ilości dzieci

    korzystających z wyżywienia.

 

§ 29

 

1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do

    pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą

    zgodnie z obowiązującymi programami nauczania.

3. Do zakresu zadań nauczycieli należy :

     a) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie

        z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość

        i wyniki tej pracy,

    b) codzienne staranne przygotowanie się do zajęć i do pracy z dziećmi,

    c) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie

 i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,

    e) przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę

        w klasie  pierwszej szkoły podstawowej.

    f) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,

    g) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu

        w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,

    h) bezstronność i obiektywizm w ocenie dzieci oraz sprawiedliwe traktowanie

        dzieci,

    i) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc

        psychologino-pedagogiczną, zdrowotną i inną,

    j) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu swej wiedzy,

    k) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie

        swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych

       formach doskonalenia zawodowego,

    l) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska

        o estetykę pomieszczeń,

    ł) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,

    m)  współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania

        i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów )

        do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania

        przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji

        dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

   n) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej

         i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami,

   o)  realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,

   p)  czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień

        i uchwał,

   r)  inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze  dydaktycznym,

        wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

   s)  realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających

       z bieżącej działalności placówki.

 

§ 30

 
1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków

    i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu :

   a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych i opiekuńczo-wychowawczych ich

       dzieci,

   b) ustalenia wspólnych podstaw w działaniach wychowawczych wobec dzieci,

   c) włączenia ich w działalność grupy i przedszkola.

 

§ 31

 

1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej

   i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych

   placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

 

§ 32

 

1. Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu pracy, wykonywania

    badań okresowych zgodnie z wymogami Sanepidu oraz okresowych badań

    pracowniczych.

 

      § 33

 

1.Nauczyciel (mianowany lub dyplomowany) przed nawiązaniem stosunku pracy poprzez

  mianowanie jest zobowiązany przedłożyć dyrektorowi przedszkola  informację

  z Krajowego Rejestru Karnego, że nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.

 

 

          § 34 

 

1.Wszyscy nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia

   godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom art.6 K.N.

 

§ 35

 

1. Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi.

   

    a)  w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,

    b)  ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania

         przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia

         w ładzie i  czystości,

     c) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor

przedszkola.

Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

 

§ 36

 

Obowiązki intendenta – referenta do spraw zaopatrzenia :

   

      a)  sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,

      b)  zaopatruje przedszkole w żywność i środki czystości, sprzęt i opał,

      c)  nadzoruje przyrządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywnościowych

           dzieciom,

      d)  sporządza jadłospis,

      e)  prowadzi magazyn żywieniowy i dokumentację magazynową zgodnie

           z obowiązującymi przepisami,

      f)  przeprowadza inwentaryzację magazynu,

      g)  przestrzega dyscypliny pracy i BHP,
      h)  wykonuje badania okresowe zgodnie z wymogami Sanepidu i okresowe   

            badania pracownicze,

       i)  pobiera próby pokarmowe,

       j)  wykonuje inne polecenia dyrektora, wynikające z organizacji pracy

           w placówce.

 

 

 

§ 37

 

Obowiązki kucharki :

      

       a)  przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,

       b)  przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach

            żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,

       c)  prowadzenie magazynu podręcznego,

       d)  utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego

            i dbania o czystość pomieszczeń kuchennych oraz naczyń,

       e)  branie udziału w ustalaniu jadłospisu,

       f)  wykonywanie innych poleceń dyrektora, wynikających z organizacji pracy

            w przedszkolu,

       g)  wykonywanie badań okresowych wg wymagań Sanepidu i okresowych

            badań pracowniczych,

       h)  przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP,

       i)  ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie mienia przed opuszczeniem

            budynku.

 

§ 38

 

Obowiązki pomocy kuchennej :

 

       a)  pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków,

       b)  utrzymywanie w czystości kuchni, sprzętu i naczyń kuchennych,

       c)  załatwianie zleconych czynności, związanych z zakupem i dostarczeniem

            produktów do przedszkola,

wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora,
 a wynikających z organizacji przedszkola,

dokonywanie okresowych badań wg wymogów Sanepidu,
przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP.

 

§ 39

 

Obowiązki woźnej oddziałowej :

     
utrzymywanie w czystości pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego,
pomaganie podczas spacerów dzieci, wycieczek, uroczystości,
pomaganie przy zakupie sprzętu, pomocy dydaktycznych,
 roznoszenie i podawanie posiłków,
troska o estetykę przedszkola wewnątrz i na zewnątrz,
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz zasad BHP,
wykonywanie badań okresowych wg wymagań Sanepidu i okresowych badań pracowniczych,
wykonywanie innych poleceń dyrektora, związanych z organizacją pracy

w przedszkolu,
ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie placówki i mienie przed opuszczeniem budynku.

 

§ 40

 

Obowiązki pomocy dla dzieci :

 
spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, a

poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu czynności w ciągu dnia,
utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
dbanie o czystość leżaków i pościeli, pomaganie przy przygotowaniu dzieci do snu,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola,
dokonywanie okresowych badań wg wymagań Sanepidu oraz okresowych badań pracowniczych,
przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP,
ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie mienia przedszkolnego.

 

§ 41

 

 

Obowiązki woźnego :

 
sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
dbanie o czystość i porządek obejścia przedszkolnego w ciągu całego roku
opieka i odpowiedzialność za materiały i narzędzia naprawcze,
wykonywanie innych czynności, wynikających z potrzeb przedszkola, a zleconych przez dyrektora placówki,
dokonywanie badań okresowych wg wymogó 


Opublikowane przez: Renata Latacz | Data wprowadzenia: 2014-12-22 12:49:19.

Zobacz:
 Informacja o jednostce .  Struktura organizacyjna .  Dyrekcja .  Pracownicy .  Akty Prawne .  Organizacja roku szkolnego  .  Rada Pedagogiczna  .  Rada Rodziców .  Budżet .  Sprawozdania majątkowe .  Sprawozdania z działalności .  Oferty pracy .  Rejestry .  Kontakt  . 
Data wprowadzenia: 2014-12-22 12:49:19
Opublikowane przez: Renata Latacz
  Biuletyn Informacji Publicznej - mikolow.bip.gmina.pl