S T A T U T
PRZEDSZKOLA NR 1
w MIKOŁOWIE
IMIENIA „ JASIA I MAŁGOSI ”
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Przedszkole Nr 1, zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną. Jego pełna nazwa brzmi : Przedszkole Publiczne Nr 1.
Przedszkole nosi bajkowe imię „Jasia i Małgosi” nadane przez organ prowadzący – na wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Siedziba przedszkola znajduje się w Mikołowie przy ul. Żwirki i Wigury 29. Ustalona nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu :
Przedszkole Nr 1
im. „Jasia i Małgosi”
43 – 190 Mikołów
ul. Żwirki i Wigury 29
tel. 2 262 296
Na pieczęciach używany jest czytelny skrót nazwy.
Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Mikołów. Przedszkole po- siada status organizacyjny jednostki budżetowej.
Bezpośredni nadzór nad przedszkolem sprawuje Zarząd Szkół i Przedszkoli Mikołowskich.
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
§ 2
Przedszkole działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty z późniejszymi zmianami
i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
2. Niniejszego statutu.
§ 3
Przedszkole funkcjonuje cały rok, tzn. 12 miesięcy – od 1 września do 31 sierpnia. Przerwy w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek
dyrektora.
Dniami wolnymi od pracy są dni ustawowo wolne od pracy oraz inne dni ustalone za wolne od pracy.
Przedszkole pracuje w godzinach 600 - 1700 w dni robocze od poniedziałku do piątku.
Czas pracy przedszkola może być zmieniony w zależności od zmiennych potrzeb środowiska.
§ 4
Działalność przedszkola finansowana jest przez :
Gminę Mikołów rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane
są zgodnie z odrębnymi przepisami o gospodarce finansowej.
§ 5
Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie
realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej. Wysokość opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania
wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Gminy Mikołów.
§ 6
Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników
przedszkola. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej za każdy posiłek ustala dyrektor placówki w porozumieniu
z intendentem i ZSiPM. Wysokość kosztów wyżywienia ustala się w wysokości aktualnych kosztów
surowca zużytego do przyrządzania posiłków, z uwzględnieniem kosztów
racji pokarmowych, odpowiadających normom fizjologicznego
zapotrzebowania w wyżywieniu dzieci w wieku od 3 do 6 lat, ustalonych przez
Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. Koszty odpłatności za wyżywienie pozostają do dyspozycji intendenta. Stawka żywieniowa może ulec zmianie w ciągu roku. W przypadku nieobecności dziecka lub pracownika, przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową, pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
§ 7
Opłaty za przedszkole wpłacane są przez rodziców na konto bankowe, z góry, do 10 każdego miesiąca. Za każdy dzień opóźnienia nalicza się ustawowe odsetki. Dyrektor na mocy uchwały Rady Pedagogicznej może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadku systematycznego zalegania z opłatami za przedszkole. Dla dzieci, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych, potrzebna
jest szczególna forma opieki, przedszkole organizuje pomoc materialną
doraźną lub stałą, współpracując z Radą Rodziców, organem prowadzącym
i MOPS-em.
§ 8
Przedszkole na życzenie rodziców organizuje w grupach 5,6 latków naukę religii, która odbywa się dwa razy w tygodniu po 30 min.
ROZDZIAŁ II Cele i zadania przedszkola
§ 9
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty
oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie
programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na :
a) dbanie o wszechstronny rozwój dzieci, wspomaganie indywidualnego
rozwoju dziecka, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-
pedagogicznej,
b) przygotowanie do podjęcia nauki w szkole,
c) umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej,
d) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz
możliwości przedszkola,
e) współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu
dzieci.
2. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach
następujących obszarów edukacyjnych:
a) zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym,
bezpiecznym i zdrowym środowisku,
b) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie
równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania
sukcesu,
c) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania
celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
d) rozwijanie wrażliwości moralnej,
e) kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk
zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym
i technicznym,
f) rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej
i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
g) rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju
wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
h) zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego
postępowania i zachowań prozdrowotnych.
§ 10
Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest
wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym
potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem
społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie
programów wychowania przedszkolnego wybranych przez Radę Pedagogiczną. Dyrektor przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku zestaw programów do realizacji w danym roku szkolnym. Informacja o obowiązującym zestawie programów nauczania jest podawana do publicznej wiadomości na stronie internetowej przedszkola.
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w pro-
gramie rozwoju placówki i w rocznych planach pracy. Przedszkole uznaje prawo rodziców do religijnego wychowania dziecka.
W tym celu organizuje na życzenie rodziców naukę religii. Warunki i sposób
wykonania przez przedszkole tych zadań określa MEN w porozumieniach
z władzami kościołów i związków wyznaniowych. Jednocześnie przedszkole wychowuje w duchu tolerancji i zapewnia dzieciom swobodę światopoglądową
i wyznaniową.
5. W przypadku pojawienia się mniejszości narodowych, w celu podtrzymania
tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, na wniosek rodziców
przedszkole zobowiązane jest do podjęcia stosownych działań zgodnie
z odrębnymi przepisami.
§ 11
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby
oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb
środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
a w szczególności :
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu
w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem
fizycznym, jak i psychicznym,
c) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.
2. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanków,
wynikających w szczególności:
z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z zaburzeń komunikacji językowej, z choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanków i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmiana środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
a) rodziców dziecka,
b) nauczyciela,
c) specjalisty prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
d) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4. Udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odbywa się
zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą wspierania rozwoju dziecka oraz
udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5. W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest dzieciom
w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
6. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom
wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich
umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy
psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci w formie porad, konsultacji, warsztatów
i szkoleń.
§ 12
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
a) jednego nauczyciela w przypadku 5 – godzinnego czasu pracy oddziału,
b) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy.
2. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ pro-
wadzący.
3. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez
wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
4. Nauczyciel sprawuje opiekę nad dziećmi podczas całego ich pobytu w placówce
oraz w czasie zajęć poza terenem przedszkola – od momentu przyprowadzenia
przez rodzica lub opiekuna do momentu odebrania dziecka.
5. W trakcie spacerów, wycieczek i wyjazdów śródrocznych, organizowanych
przez przedszkole oraz zajęć poza terenem placówki, opiekę nad dziećmi
sprawują nauczyciele i osoby, które ukończyły 21 lat, po podpisaniu
oświadczenia o odpowiedzialności cywilnej i znajomości przepisów BHP. Ilość
opiekunów przypadająca na grupę dzieci zależy od liczebności grupy, celu
wyjścia lub wycieczki i określona jest każdorazowo przez dyrektora
i wychowawcę grupy.
6. W sprawach konfliktowych, dotyczących żądań rodziców zmiany nauczyciela,
ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.
§ 13
1. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców
albo inne osoby pełnoletnie zapewniające pełne bezpieczeństwo dzieci. Wykaz
osób upoważnionych do odbioru dziecka znajduje się na karcie zgłoszenia
dziecka do przedszkola w danym roku szkolnym. Po przyjściu do przedszkola
dziecko pozostaje pod opieką rodzica do chwili przekazania go pod
opiekę nauczyciela. Podczas rozchodzenia się dzieci nauczyciel ma
obowiązek oddać dziecko pod opiekę rodzicowi lub wskazanemu w karcie
pełnoletniemu opiekunowi. Szczegóły określa opracowana na potrzeby
przedszkola procedura.
§ 14
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci.
2. Formy tego działania uwzględniają prawo rodziców do :
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych, wynikających
z programu rozwoju placówki, i planów miesięcznych na dany rok szkolny,
b) znajomości stosowanych w przedszkolu metod innowacyjnych, programów
własnych,
c) uzyskiwanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
jego zachowania, postępów, przyczyn trudności w rozwoju, przyswajaniu
materiału wg programu,
d) uzyskiwanie informacji i porad w sprawie wychowania i kształcenia swego
dziecka,
e) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu i nadzorującemu
pedagogicznie opinii na temat pracy przedszkola.
3. Minimalna częstotliwość stałych kontaktów wychowawców grup z rodzicami
wynosi 1 spotkanie na pół roku. Oprócz tego wychowawcy grup ustalają
terminy stałych konsultacji z rodzicami, odbywają rozmowy indywidualne
z rodzicami w czasie schodzenia i rozchodzenia się dzieci, a także prowadzą
zajęcia otwarte, występy dzieci i wspólne uroczystości.
4. Wszelkie skargi i wnioski rodziców związane z funkcjonowaniem placówki są
rozpatrywane zgodnie z opracowaną dla przedszkola procedurą postępowania.
ROZDZIAŁ III Organy przedszkola
§ 15
1. Organami przedszkola są :
a) dyrektor przedszkola,
b) Rada Pedagogiczna
c) Rada Rodziców.
2. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej
działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym
statutem.
§ 16
Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
3. Zadania dyrektora są następujące :
a) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
b) zapewnienie warunków dla prawidłowego przebiegu procesu opiekuńczo-
wychowawczo-dydaktycznego,
c) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
d) opracowywanie programu rozwoju placówki,
e) kierowanie realizacją planu rozwoju zatwierdzonego przez Radę
Pedagogiczną,
f) dopuszczanie do użytku szkolnego zestawu programów nauczania na
wniosek i po zasięgnięciu opinii R.P.
g) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich
pracy, wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
h) zapewnienie prawidłowego przebiegu stażu nauczycieli ubiegających się
o stopień awansu zawodowego wg zasad określonych w odrębnych przepisach,
i) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do
zatwierdzenia organowi prowadzącemu, nanoszenie zmian (aneksy),
j) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych
w ramach ich kompetencji stanowiących,
k) wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa
i powiadamianie o tym stosownych organów,
l) przedstawianie radzie pedagogicznej i radzie rodziców ogólnych wniosków ze
sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki
nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,
ł) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola
zaopiniowanym przez R.P. i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystanie zgodnie z odpowiednimi przepisami.
m) informowanie dyrektora szkoły podstawowej o niespełnieniu przez dziecko
obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
n) wspólne z organem prowadzącym organizowanie administracyjnej
finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
n) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami
nadzorującymi i kontrolującymi,
o) współudział w realizacji uchwał Rady Rodziców,
p) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie
nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
r) przyznawanie nagród, wymierzanie kar porządkowych pracownikom,
s) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli, a także
innych pracowników placówki. Tryb przyznawania nagród ustala organ
prowadzący.
t) podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola
w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
u) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie
z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż,
w) zapewnienie dzieciom i nauczycielom bezpieczeństwa w czasie
zajęć organizowanych przez przedszkole.
z) koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im
swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między
nimi,
ż) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez
pracowników,
ź) administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie
z obowiązującym regulaminem,
prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
4. W czasie nieobecności dyrektora w placówce nad prawidłowym przebiegiem
pracy czuwa członek Rady Pedagogicznej każdorazowo wyznaczony przez
organ prowadzący.
§ 17
1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor oraz wszyscy nauczyciele
pracujący w przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez dyrektora za zgodą lub na wniosek rady. Osoby uczestniczące w posiedzeniach zobowiązane są do nie ujawniania poruszanych spraw.
4. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
5. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności :
a) przygotowanie projektu statutu przedszkola,
b) opracowywanie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
c) opracowanie programu rozwoju placówki,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów, programów
własnych, programów nauczania na dany rok szkolny,
e) uchwalanie regulaminu pracy Rady Pedagogicznej, regulaminu premiowania
i przyznawania nagród pracownikom pedagogicznym,
f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
g) współpraca z rodzicami,
h) kierowanie dzieci na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej,
i) skreślenie dziecka z listy wychowanków.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje :
a) organizację pracy placówki, zwłaszcza ramowy rozkład zajęć,
b) dopuszczenie do użytku szkolnego zestawu programów nauczania
c) projekt planu finansowego,
d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, wyróżnień i odznaczeń,
e) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych.
7. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie
z harmonogramem.
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej ½ liczby jej członków.
9. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,
wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące
bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym
opiekunom dziecka.
10. Rada Pedagogiczna ma prawo występować do organu prowadzącego
z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do
Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub
innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
11. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest
ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący
nadzór pedagogiczny.
12. Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności o którym
mowa w §11pkt 2. Zebrania Rady są protokołowane.
§ 18
1. Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola.
2. Rada Rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który
nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
3. Członkowie Rady Rodziców wybierani są każdego roku w głosowaniu tajnym
podczas zebrania rodziców. Wybieranych jest co najmniej po dwóch
przedstawicieli każdej z grup.
4. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę i dyrektora
z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
5. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.
§ 19
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor
przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego
działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia
bieżącą wymianę informacji. Wymiana informacji i wspólne planowanie działań
odbywa się w czasie zebrań ogólnych i oddziałowych rodziców oraz zebrań
Rady Rodziców z udziałem dyrektora i Rady Pedagogicznej.
2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki,
uwzględniając zakresy kompetencji tych organów. Organy kolegialne przedszkola rozwiązują sytuacje konfliktowe w duchu wzajemnego zrozumienia i tolerancji wewnątrz placówki, na posiedzeniach zwołanych na wniosek jednego z organów. Posiedzenie takie organizuje dyrektor w ciągu 14 dni od wpłynięcia wniosku. W razie nie rozstrzygnięcia problemu wewnątrz, przysługuje wnioskodawcy odwołanie do organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola
§ 20
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci
zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb,
zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do
30 maja.
4. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną oraz organ
nadzoru pedagogicznego zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
5. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności :
a) liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
b) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
c) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący.
6. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady
Pedagogicznej na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on
wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych
oraz oczekiwań rodziców. Zaistniałe zmiany w ciągu roku szkolnego dołącza się
do arkusza organizacji przedszkola aneksem.
7. Przedszkole może przyjąć słuchaczy Zakładów Kształcenia Nauczycieli oraz
studentów szkół wyższych, kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne
na podstawie porozumienia dyrektora przedszkola z Zakładem Kształcenia
Nauczycieli lub szkołą wyższą.
8. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę
nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
9. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada :
a) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I, II, III, IV),
b) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
c) kuchnia,
d) szatnia dla dzieci,
e) łazienki dla dzieci,
f) sala gimnastyczna
10. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
11. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak
najdłuższy pobyt dzieci na świeżym powietrzu.
§ 21
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności
zgodnie z opracowaną procedurą.
2. Gdy liczba dzieci zgłoszonych nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje
dyrektor przedszkola na podstawie złożonych kart zgłoszeń.
3. Gdy liczba dzieci zgłoszonych przekracza liczbę miejsc, przyjęć dokonuje
Komisja Rekrutacyjna, powołana przez dyrektora i zatwierdzona przez organ
prowadzący. W skład komisji wchodzą dyrektor i przedstawiciele Rady
Pedagogicznej. Komisja Rekrutacyjna przestrzega w miarę możliwości zasady
pozostawiania w przedszkolu na następny rok dzieci już uczęszczające
i rodzeństwo. Decyzje Komisji Rekrutacyjnej są protokołowane, akta komisji
z kartami zgłoszeń przechowywane są w kancelarii.
Rodzice dzieci nieprzyjętych do przedszkola mogą składać odwołania do organu
prowadzącego w ciągu 14 dni od wywieszenia list.
Rekrutację dzieci do przedszkola prowadzi się co roku :
- od 1 do 30 marca wydawanie kart zgłoszeń,
- 15 kwietnia wywieszenie list dzieci przyjętych.
4. Przy wolnej ilości miejsc nabór dzieci do przedszkola odbywa się przez cały rok
szkolny.
§ 22
1. Każde dziecko jest zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym
w szkole podstawowej.
2. Dzieci 5letnie mają prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.
3. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się
z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko
kończy 6 lat. W przypadku dziecka w wieku powyżej 6 lat, posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i odroczonego od obowiązku
szkolnego, obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego rozpoczyna się
z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko
rozpocznie spełnienie obowiązku szkolnego.
4. Kontrolowanie spełnienia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko
mieszka.
5. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić na piśmie dyrektora szkoły,
w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego w tym przedszkolu oraz o zmianach
w tym zakresie.
6. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego są zobowiązani do:
a) poinformowania w terminie do 30 września każdego roku, dyrektora szkoły
podstawowej obwodowej, o realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego.
b) dopełnienie czynności regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego następuje
w przypadku nieusprawiedliwionych nieobecności w okresie jednego miesiąca
na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
7. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej jest zwolnione
z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
8. Wszystkie dzieci 6 letnie powinny mieć możliwość spełniania rocznego
obowiązku przedszkolnego, a droga dziecka 6 letniego z domu do najbliższego
publicznego przedszkola nie powinna przekraczać 3 km. W innym przypadku
obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie
przewozu dziecka lub zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami
komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
§ 23
1. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dy-
rektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, z uwzględnieniem wymagań
zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
2. Rozkład dnia dla danego oddziału powinien być dostosowany do potrzeb dzieci,
wynikający z ich rozwoju i warunków życiowych oraz struktury organizacyjnej
placówki. Rozkład dnia może być zmieniony w ciągu roku w zależności od pory
roku i innych okoliczności, wymagających zmian w trybie życia dziecka.
3. Ramowy rozkład dnia przedszkola :
Godz. 600 do 800 - Schodzenie się dzieci. Zabawy indywidualne i grupowe. Rozmowy okolicznościowe i zaplanowane. Ćwiczenia manualne, gry przy stolikach, zabawy konstrukcyjne. Ćwiczenia poranne.
Godz. 800 do 1300 - Realizacja podstawy programowej zajęcia wychowawczo-edukacyjne organizowane, kierowane lub inspirowane przez nauczyciela z różnymi formami aktywności dzieci. Obiad. Praca indywidualna z dziećmi z uwzględnieniem działań profilaktycznych, stymulujących, kompensacyjnych i korekcyjnych, spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
Godz.1300 do1700– Zabawy inspirowane przez dzieci. Zabawy na świeżym powietrzu.
Podwieczorek. Kontakty indywidualne z rodzicami. Zajęcia dodatkowe.
ROZDZIAŁ V
Wychowankowie Przedszkola
§ 24
Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat. Dziecko któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku
kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku
szkolnego wydaje Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw
Dziecka, a w szczególności do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-
dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego
traktowania,
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej,
d) poszanowania jego godności osobistej,
e) poszanowania własności,
f) opieki i ochrony,
g) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
h) akceptacji jego osoby,
i ) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia
przedszkola, a także światopoglądowych i religijnych, jeżeli nie naruszają tym
dobra innych osób,
j) rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów,
k) uzyskania pomocy w przypadku trudności w przedszkolu lub w rodzinie,
l) korzystanie z porad PPP,
ł) korzystanie z pomieszczeń przedszkola, sprzętu, środków dydaktycznych,
księgozbioru.
4. Wychowankowie przedszkola powinni być ubezpieczeni w zakładzie
ubezpieczeniowym za zgodą rodziców. Zakład ubezpieczeniowy, zakres
ubezpieczenia oraz wysokość stawki ubezpieczeniowej ustala Rada Rodziców.
5. Szczegółowe zasady opieki lekarskiej i higieny oraz bezpieczeństwa dzieci
w przedszkolu określają osobne przepisy.
6. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi
lekarskie i badania psychologiczno-pedagogiczne bez zgody rodziców
(opiekunów).
7. W przypadku choroby zakaźnej wychowanka rodzice zobowiązani są natychmiast
zawiadomić dyrekcję przedszkola oraz lekarza.
8. Jeżeli służba sanitarno-epidemiologiczna stwierdzi zagrożenie epidemiczne,
dyrektor przedszkola powinien o tym bezzwłocznie zawiadomić wszystkich
rodziców i pouczyć ich o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice
§ 25
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy :
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
c) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
d) stosowanie obowiązujących w przedszkolu procedur dotyczących przyprowadzania
i odbierania dzieci z przedszkola,
e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne
zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 26
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego
indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do :
a) zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu
rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn
trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola,
e) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi
prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje
przedstawicielstwo czyli Radę Rodziców.
§ 27
1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami :
a) zebrania grupowe,
b) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
psychologiem, pedagogiem, logopedą,
c) pedagogizacja rodziców: kąciki, prelekcje, gazetka przedszkolaka,
d) zajęcia otwarte, wspólne uroczystości
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 28
1. W przedszkolu zatrudnia się dyrektora, nauczycieli oraz pracowników
administracyjno-technicznych.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i ich wynagradzania oraz innych pracowników
przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Liczbę pracowników zatrudnionych w przedszkolu ustala dyrektor
w porozumieniu z organem prowadzącym. Liczba pracowników uzależniona jest od
ilości oddziałów i wielkości pomieszczeń w przedszkolu (metraż) oraz ilości dzieci
korzystających z wyżywienia.
§ 29
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do
pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą
zgodnie z obowiązującymi programami nauczania.
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy :
a) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość
i wyniki tej pracy,
b) codzienne staranne przygotowanie się do zajęć i do pracy z dziećmi,
c) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
e) przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę
w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
f) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
g) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
h) bezstronność i obiektywizm w ocenie dzieci oraz sprawiedliwe traktowanie
dzieci,
i) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
psychologino-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
j) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu swej wiedzy,
k) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie
swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych
formach doskonalenia zawodowego,
l) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska
o estetykę pomieszczeń,
ł) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
m) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów )
do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji
dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
n) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z odrębnymi przepisami,
o) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
p) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
i uchwał,
r) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
s) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających
z bieżącej działalności placówki.
§ 30
1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu :
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych i opiekuńczo-wychowawczych ich
dzieci,
b) ustalenia wspólnych podstaw w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączenia ich w działalność grupy i przedszkola.
§ 31
1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych
placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 32
1. Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu pracy, wykonywania
badań okresowych zgodnie z wymogami Sanepidu oraz okresowych badań
pracowniczych.
§ 33
1.Nauczyciel (mianowany lub dyplomowany) przed nawiązaniem stosunku pracy poprzez
mianowanie jest zobowiązany przedłożyć dyrektorowi przedszkola informację
z Krajowego Rejestru Karnego, że nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.
§ 34
1.Wszyscy nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia
godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom art.6 K.N.
§ 35
1. Zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi.
a) w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
b) ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania
przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia
w ładzie i czystości,
c) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor
przedszkola.
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 36
Obowiązki intendenta – referenta do spraw zaopatrzenia :
a) sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
b) zaopatruje przedszkole w żywność i środki czystości, sprzęt i opał,
c) nadzoruje przyrządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywnościowych
dzieciom,
d) sporządza jadłospis,
e) prowadzi magazyn żywieniowy i dokumentację magazynową zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
f) przeprowadza inwentaryzację magazynu,
g) przestrzega dyscypliny pracy i BHP, h) wykonuje badania okresowe zgodnie z wymogami Sanepidu i okresowe
badania pracownicze,
i) pobiera próby pokarmowe,
j) wykonuje inne polecenia dyrektora, wynikające z organizacji pracy
w placówce.
§ 37
Obowiązki kucharki :
a) przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
b) przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach
żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
c) prowadzenie magazynu podręcznego,
d) utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego
i dbania o czystość pomieszczeń kuchennych oraz naczyń,
e) branie udziału w ustalaniu jadłospisu,
f) wykonywanie innych poleceń dyrektora, wynikających z organizacji pracy
w przedszkolu,
g) wykonywanie badań okresowych wg wymagań Sanepidu i okresowych
badań pracowniczych,
h) przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP,
i) ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie mienia przed opuszczeniem
budynku.
§ 38
Obowiązki pomocy kuchennej :
a) pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków,
b) utrzymywanie w czystości kuchni, sprzętu i naczyń kuchennych,
c) załatwianie zleconych czynności, związanych z zakupem i dostarczeniem
produktów do przedszkola,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji przedszkola,
dokonywanie okresowych badań wg wymogów Sanepidu, przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP.
§ 39
Obowiązki woźnej oddziałowej :
utrzymywanie w czystości pomieszczeń i sprzętu przedszkolnego, pomaganie podczas spacerów dzieci, wycieczek, uroczystości, pomaganie przy zakupie sprzętu, pomocy dydaktycznych, roznoszenie i podawanie posiłków, troska o estetykę przedszkola wewnątrz i na zewnątrz, przestrzeganie dyscypliny pracy oraz zasad BHP, wykonywanie badań okresowych wg wymagań Sanepidu i okresowych badań pracowniczych, wykonywanie innych poleceń dyrektora, związanych z organizacją pracy
w przedszkolu, ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie placówki i mienie przed opuszczeniem budynku.
§ 40
Obowiązki pomocy dla dzieci :
spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, a
poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu czynności w ciągu dnia, utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach, dbanie o czystość leżaków i pościeli, pomaganie przy przygotowaniu dzieci do snu, wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola, dokonywanie okresowych badań wg wymagań Sanepidu oraz okresowych badań pracowniczych, przestrzeganie dyscypliny pracy i zasad BHP, ponoszenie odpowiedzialności za zabezpieczenie mienia przedszkolnego.
§ 41
Obowiązki woźnego :
sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola, dbanie o czystość i porządek obejścia przedszkolnego w ciągu całego roku opieka i odpowiedzialność za materiały i narzędzia naprawcze, wykonywanie innych czynności, wynikających z potrzeb przedszkola, a zleconych przez dyrektora placówki, dokonywanie badań okresowych wg wymogó |